,

Zima – okres kiedy dni są coraz krótsze i chłodniejsze, pada śnieg, wieje silny i mroźny wiatr, a na dworze jest szaro i ponuro. To także czas, kiedy wszyscy borykamy się ze wzmożoną podatnością na wszelkiego rodzaju infekcje. Dodatkowo sen z powiek wielu z nas spędza trwająca już od dłuższego czasu pandemia koronawirusa i niepewność towarzysząca każdej przebywanej chorobie – grypa czy covid-19?

A co gdyby tak nie musieć się o to martwić? Wystarczy kilka domowych sposobów, aby wzmocnić swoją odporność. Możemy stymulować ją szczepionkami, ale ogromne znaczenie ma tutaj nasza dieta i styl życia. Należy jednak pamiętać, że nie da się zbudować odporności w przeciągu tygodnia czy dwóch. Kluczowe znaczenie będzie miała systematyczność i długofalowość naszych działań.  Od czego więc zacząć?

W pierwszej kolejności warto zwrócić uwagę właśnie na produkty pochodzenia pszczelego. Choć ich właściwości lecznicze są znane od stuleci, nie zawsze są doceniane.

Czy miód naprawdę działa?

Zawarte w miodzie flawonoidy (cząsteczki bioaktywne) działają silnie antyoksydacyjnie, dzięki czemu zapobiegają uszkodzeniom komórek odpornościowych. Istnieją badania, które wskazują na korzystny wpływ miodu przy produkcji limfocytów (to najważniejsze komórki w naszym układzie odpornościowym). Co ważne, wybierając miód warto zwrócić uwagę, czy jest on miodem surowym. Tylko taki miód, czyli nieprzetworzony, będzie najbardziej odpowiedni kiedy zależy nam na zbudowaniu naturalnej odporności lub wyleczeniu infekcji.

Odmian miodu dostępnych na rynku jest wiele. Różnią się one nie tylko smakiem czy kolorem. Każda z nich charakteryzuje się innymi właściwościami leczniczymi i zawartością składników odżywczych. I tak na przykład miód lipowy najlepiej sprawdzi się przy uporczywym kaszlu i infekcji zatok, miód akacjowy wspomoże leczenie przeziębienia u dzieci, a miód spadziowy wspomoże nawet cięższe choroby, takie jak zapalenie płuc, ponieważ wykazuje silne działanie przeciwzapalne. Dzięki temu będzie pomocny także w leczeniu zakażenia covid-19.

Jeśli idzie o profilaktykę i wzmacnianie odporności, najlepszym będzie miód wrzosowy – wzmocni odporność oraz ochroni przed rozwojem zakażaniem, a to dlatego, że wykazuje działanie bakteriobójcze.

Pyłek pszczeli- czy stosować?

W Polsce pyłek pszczeli dopiero od pewnego czasu zyskuje na popularności. Tymczasem jest to jeden z najzdrowszych produktów pszczelich jaki możemy stosować w codziennej diecie. W żadnej odmianie miodu nie odnajdziemy tylu składników odżywczych co w kilku gramach pyłku. Zidentyfikowano w nim ponad 250 różnych związków. Znajdują się w nim cukry proste, kwasy tłuszczowe, ponad 30 aminokwasów oraz składniki mineralne, takie jak potas, fosfor, wapń, magnez, sód oraz żelazo. Pyłek kwiatowy jest też źródłem wielu witamin: A, B1, B2, B3, E, C, PP i D. Wykazuje działanie przeciwgrzybicze, przeciwbakteryjne, jak również przypuszcza się, że działa przeciwwirusowo i przeciwzapalnie.

Najbardziej korzystnym rozwiązaniem w budowaniu odporności lub leczeniu infekcji jest połączenie miodu i pyłku pszczelego. Można obydwa te produkty połączyć ze sobą i spożywać np. łyżką lub dodać je do wody bądź mleka uzyskując bombę witaminową mającą pozytywny wpływ na nasze zdrowie. Więcej informacji o właściwościach pyłku znajduje się w naszym artykule – link.

Przepis na naturalną odporność

Przepisów na sporządzenie leczniczych środków w domowym zaciszu jest wiele. Jakie są te najpopularniejsze i najzdrowsze? Naszym zdaniem warto spożywać:

  • Mleko z miodem i imbirem
  • Mleko z miodem i czosnkiem
  • Herbatę z cytryną i miodem (np. napar z szałwii lekarskiej)
  • Sok pomarańczowy z pyłkiem pszczelim
  • Cebulę z miodem

 

Chcąc zadbać o dobre zdrowie należy pamiętać, że odpowiednia dieta i zdrowy styl życia (m.in. aktywność fizyczna) są kluczowe. Kiedy obserwujemy u siebie niepokojące objawy wskazujące na przeziębienie, grypę lub podejrzewamy zakażenie koronawirusem, nic nie zastąpi nam konsultacji z lekarzem.